menganalisa peluang

1. Setelah anda mengenal pasti satu-satu peluang itu. Perkara yang anda harus lakukan ialah menganalisa potensi atau kelebihan yang ada pada diri anda,

2.Sebagai contoh kira-kira untung rugi dan kemempuan anda dalam menjalankan PERNIAGAAN. Komitmen yang anda mampu berikan dan kemahiran anda.

3.BAJET adalah perkara yang PALING PENTING dan harus diambil kira kerana sebarang kurugian dan over head adalah dibawah tanggungan anda.RAMAI yang gulung tikar dalam perniagaan termasuk NETWORK MARKETING kerana memandang remeh BAB ini.

4.CASH flow adalah satu lagi aspek yang perlu diuruskan dengan bijak. Sebagai cnth: Kos sewa kedai rm1000

api                          rm   100

air                          rm   100

internet               rm    110

bahan mentah   rm    500

gaji pekerja         rm    900

minyak                 rm    300

selenggara          rm 200

lain2                       rm 300

Jadi anda memerlukan 3610 ringgit BULANAN utk OVERHEAD shj. Belum kira untung lagi bagi seorang pekerja . BERAPA pula GAJI anda sekarang sebagai BACK UP incase perniagaan tidak seperti yang dijangkakan.

5.MODAL awal juga telah anda keluarkan bagi renovasi kedai dan membeli peralatan. JADI sebenarnya IA bukanlah sekadar seribu dua.

6.LOAN. YA, ramai yang memulakan perniagaan di luar sana dengan membuat LOAN bank. SATU tekanan atau KOMITMEN utk membayarnya bulan-bulan. DAN kedai tak semestinya mendapat sambutan baik.

7.ANDA juga perlu mempromosi PERNIAGAAN anda . SO, sudah tentu anda ankan melaburkan lagi BAJET anda dalam membuat promosi.

8.SEBENARNYA tiada perbezaan ketara antara CONVENTIONAL bisnes dan NETWORK MARKETING. KEdua-duanya memerlukan CUSTOMER. Yng berbeza cuma KAEDAHNYA.

9.Saya suka mensarankan untuk memBINA perniagaan NETWORKING dahulu sebelum memasuki bisnes conventional.

10. KENAPA? MODAL yang rendah. KEUNTUNGAN yang tinggi. MARGIN. sebagai contoh perniagaan yang saya ceburi bermodalkan KURANG rm2000. dan tiada overhead. RM2 K utk 5 katogori perniagaan yang berbeza memang sangat menguntungkan.

11.JADI jangka masa utk ROI<return of Investment>rm  2K  pendek dan selebihnya PROFIT atau UNTUNG.

12.MEDIUM pemasaran adalah INTERNET secara ONLINE dan bersemuka secara OFFLINE. RANGKAIAN saya kini berada dilebih 5buah Negara melalui INTERNET. BAYANGkan mereka MEMPROMOSIKAN barangan anda disana dan anda DAPAT bayaran disini.

13.SO networking adalah sebagai BACK up anda dalam MENJALANKAN perniagaan CONVETIONAL. MODAL utk permulaan datang dari perniagaan NETWORK MARKETING dan anda tidak dikejar bank jika perniagaan CONVETIONAL anda tidak memberangsangkan.

14.JADIKAN perniagaan anda secara sambilan dahulu dan pada masa yang sama belajar ILMU perniagaan dalam NETWORK MARKETING dan NETWORK MARKETING.

15.RAMAI pengusaha NETWORK MARKETING yang apabila melangkah ke dunia CONVETIONAL, mereka berjaya kerana DALAM NETWORKING mereka membina contact dan hubungan.dan yang paling penting mereka belajar menangani masalah dalam perniagaan kerana terlalu banyak REJECTION membuatkan mereka faham realiti PERNIAGAAN.

16.NETWORK MARKETING adalah asas atau batu loncatan untuk berjaya dalam PERNIAGAAN-PERNIAGAAN lain.JADIKAN ia tempat untuk mempelajari ILMU yang jarang-jarang diketahui oleh pengamal perniagaan( bukan ilmu sesat tau).

Tinggalkan komen