Memahami konsep.

1. Kalau anda sudah membaca entry dibawah mungkin anda faham sedikit sebanyak tentang PERNIAGAAN network marketing.Konsep PROMOSI.

2.Pada mulanya anda adalah ‘customer’ kepada PERNIAGAAN. Kemudian anda melakukan promosi dan apabila berlaku Penjualan menerusi anda, anda dibayar.

3.Anda dibayar mengikut seberapa banyak penjualan yang berlaku menerusi anda dan rangkaian anda.Setiap transaksi berjaya akan dibayar kepada anda. Mengapa? sebab tanpa anda syarikat tidak mendapat keuntungan yang extra.

4.Ia boleh dipanggil ROYALTI, cth; seperti Mc Donald. Rangkaian Mc Donald dimana2 masih perlu membayar kepada Mc.DOnald di U.S.

5.Jadi anda adalah yang PERTAMA dalam rangkaian anda. Setiap penjualan menerusi anda dan rangkaian anda, anda berhak untuk menerima Pendapatan.

6.Contoh: Anda makan di kedai Tadi, esok anda ajak 2 rakan anda makan. Lusa 2 rakan anda ajak orang lain pulak. Tauke kedai bayar upah untuk ANDA, bagi 2 orang rakan anda dan rakan kepada rakan anda tadi. Tauke kedai turut bayar upah pada RAKAN anda , bagi rakan lain yang dibawanya makan di kedai itu.

7.Selagi ada pelanggan yang datang selepas anda makan( atau menerusi anda sama direct atau indirect). ANDA TETAP DIBAYAR.

8.SIMPLE. bila kedai ada penjualan(orang makan) .Mesti ada untung. Untung dikongsikan dengan anda dan rangkaian anda.SETIAP individu yang menjadi customer dan mendatangkan customer DIBAYAR dalam NETWORK MARKETING.

9. SAMPAI bila? sampai bila-bila selagi kedai anda masih wujud dan mendatangkan TRADE atau DAGANGAN.

10. NETWORK MARKETING kebiasaannya menggunakan MEDIUM pengantara WORD OF MOUTH atau pemasaran melalui MULUT ke MULUT.

11. Jadi barang dagangan sampai terus kepada pengguna KEDUA atau sekunder.Tanpa melalui pihak ketiga yang kadang2 menyebabkan harga melambung2.

12.Syarikat juga mengurangkan kos Promosi melalui pengiklan dan sebgainya. Jadi peruntukan untuk itu boleh diagihkan kepada customer yang juga SHARE patner kepada syarikat.

13.BERJAYAKAH kaedah ini? secara tepatnya berjaya kerana kalau tidak mustahil banyak syarikat NETWORK MARKETING yang tumbuh macam cendawan diluar sana. AWAS!

14.Dalami 4 perkara asas dalam MEMILIH untuk syarikat. SYARIKAT, PRODUK, PROFIT(PLAN),GROUP.

15.Saya lebih prefer TIADA MAINTANANCE( tiap2 bulan jadik customer), TIADA PERCENT( semakin kurang apabila rangkaian makin banyak), TIADA SIMPAN PRODUK( beli dulu baru jual, sudahnya simpan bawah katil).TIADA YURAN (bulanan ke tahunan,cas2 tersembunyi),TIADA HAD MASA( hasil tetap akan dapat walaupun bertahun baru nak start buat). DAN marketing PLANnya jelas.

16.Anda hanya perlu menjadi customer SATU kali sahaja. Bermakna MODAL yang anda keluarkan HANYA SEKALI. Dan terpulang kepada anda samaada menjalankan perniagaan atau tidak.

17.Jika anda mahu menjalankan perniagaan, cuma promosikan sahaja. Jika anda penat, anda berhenti. Jika anda mahu teruskan semula, teruskan.

18.Jadikan PERNIAGAAN ini sebagai ‘Part TIME’ dahulu. TIADA KONGKONGAN dan MASA ditentukan anda. PERNIAGAAN anda tetap tidak expired walaupun tidak aktif selama 10 tahun. HEBAT BUKAN.

Tinggalkan komen